پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 161515
۲ راهکار سازمان بورس براي رونق در سرمايه‌گذاري کشور
تاریخ انتشار : 1394/02/29 07:44:49
نمایش : 1171
رئيس سازمان بورس اوراق بهادار گفت: در شوراي عالي بورس تبديل انتشار اوراق مشارکت قابل تبديل به سهام و ايجاد شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري خارجي از طريق بورس به تصويب رسيده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، محمد فطانت در همايش همدلي و همزباني دولت و بخش خصوصي که در اتاق بازرگاني ايران برگزار شد، به اهميت حضور صنايع در بورس اوراق بهادار اشاره کرد و گفت: ۵۰ درصد ارزش سهام و بورس اوراق بهادار به سه صنعت محصولات شيميايي، فلزات و مواد خام اختصاص يافته که اگر مخابرات، صنعت خودرو، حمل‌ونقل و سيمان را به آن اضافه کنيم، اين رقم به ۸۰ درصد مي‌رسد.

وي معوقات بانکي يا نرخ بهره را تنها مشکل پيش‌رو ندانست و گفت:‌ بايد مشکل را در مکانيزم بازار جستجو کنيم و بايد به دنبال رشد پايدار و نظام مالي باثبات باشيم، به عنوان مثال صنعت سيمان ۲ ماه قبل از سال با توقف رشد روبه‌رو بود و امسال نيز ۲ ماه است که اين صنعت در بورس متوقف است و بازار عرضه نمي‌داند چگونه برخورد کند.

فطانت خاطرنشان کرد: ۲۸ درصد از سهم صنايع شيميايي که ريت رقابتي محسوب مي‌شوند نيز همين مسائل را دارند و قبل از سال که بايد نرخ خوراک پتروشيمي را مشخص کنيم هنوز نتوانسته‌ايم، تصميم در اين زمينه بگيريم که چه عددي در نظر گرفته شود. البته اين مسئله در خصوص بقيه صنايع نيز صادق است، مثلاً قيمت‌گذاري خودرو و اينکه بهاي تمام شده آن کالا چقدر است با مشکل روبه‌رو است.

رئيس سازمان بورس اوراق بهادار اظهار داشت: تمام اين موارد اگرچه ممکن است از جو رواني مذاکرات هسته‌اي يا نرخ سود بانکي تأثيرپذير است، اما فقط مربوط به اينها نيست و بايد مشکلات در جاي ديگري جستجو کرد.

وي به نقش صکوک و اوراق بهادار در پيشبرد پروژه‌ها کشورهاي پيشرفته اشاره کرد و گفت: حتي در کشور خودمان هم پروژه نواب، خط توليد ۲۰۶ و سمند هم با اوراق مشارکت شکل گرفت و در بخش ‌ITC هم شرکت رايتل رشد خود را مديون صکوک و اوراق بهادار است حتي شرکت‌ها مپنا و شرکت‌هاي فعال در امر لوکوموتيو بيش از ۵۰۰ ميليارد تومان از طريق بازار بورس تأمين کرده‌اند.

رئيس سازمان بورس اوراق بهادار از تصميمات جديد براي تحول در بازار بورس خبر داد و گفت: در کميسيون فرعي شوراي عالي بورس تصميم گرفته شد اجازه سرمايه‌گذاري خارجي و نهادهاي مالي را صادر کنيم تا شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري خارجي در ايران شکل بگيرند و ظرفيت‌هاي مناسبي براي اقتصاد کشور ايجاد شود.

فطانت همچنين از تبديل انتشار اوراق مشارکت قابل تبديل به سهام خبر داد و گفت: اين مسئله نيز در شوراي عالي بورس تصويب شده است چرا که تقاضاي آن در بازار وجود داشته است.

وي تصريح کرد: براي طلا و ارز نيز آمادگي آن را داريم که بورس آتي را چه در قالب بورس جديد يا بورس فعلي راه‌‌اندازي کنيم، تا ارز براي مدت‌هاي ۳ ماهه يا ۹ ماهه مورد معامله قرار گيرد و اوراق مشتقه مبتني بر ارز صادر شود که مسئله را در کميسيون‌هاي فقهي سازمان بورس مطرح کرديم، تا مورد بررسي قرار گيرد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html